Werkt er nog iemand in de tuin vandaag?

Batdah
Boom

Re: Werkt er nog iemand in de tuin vandaag?

Bericht door Batdah » 03 okt 2021, 01:36

Het onderhoud loopt hier ver achter het begint nu koeler te worden wat betekend dat er veel gedaan moet worden...wij hebben best een hele grote tuin dacht ik zo..we grossieren vooral in onkruid en uitgebloeide rozen en zo...de meeste rozen bloeien hier wwel 10 maanden en na de snoei is het 3 weken later weer prijs...ik ben dat nogal vergeten bij sommigen zodat die maar een keer gebloeid hebben in plaats van 10 keer of zo...

verder ben ik vandaag begonnen met de fundering voor de tunnel voor de stekken en de cactusssen en zo dat ding is 10 bij 4 en ik ben kapot van het stenen sjouwen en cement draaien...elke kruiwagen 60 meter mee lopen..tja grote tuin...

De aardappels en uien zijn vorige week gerooid...ik heb bijna alle tomatenplanten gerooid dus het begint leeg te lopen hier..
Groetjes vanuit midden Portugal 8-)

Fatma
Boom

Bericht door Fatma » 03 okt 2021, 11:20

Das voltijds hard labeur daar bij u,amai.....op veel plekken is het gewoon laatmaargaan hier tegenwoordig,echtgenoot gaat er van tijd tot tijd es met de bosmaaier door..

Batdah
Boom

Bericht door Batdah » 30 okt 2021, 00:05

Ongeveer 700m2 gemaaid en meteen daarna alles onder gefreesd...over 2 dagen verdeeld....gevolg 14 uur slapen was teveel van het goede.....moest zo snel omdat het zeer slecht weer ging worden...storm en meer dan 30mm neerslag en dat zeker voor 3 dagen.....zitten we nu middenin..en het kan dat ik daar niet meer bij kan omdat de toegang onder water komt..het tussenliggende terrein staat in de winter onder water en kan tot april onbegaanbaar blijven zodat ik niet kan frezen..ik hoop dat het nog droog wordt tussentijds :o

Daarom ook onze olijven geoogst...ze waren overrijp..ongeveer 12 kilo van 8 bomen dus niet de moeite ...vrienden van ons brengen ze naar de lagar zodat er olie van geperst kan worden..de kwaliteit is wel heel hoog want 4 kilo levert 1 liter olie dat was vorig jaar 10 kilo voor een liter..

Batdah
Boom

Bericht door Batdah » 30 okt 2021, 00:13

En gisteravond laat(rond middernacht) nog de bloembakken van onder de ramen binnengehaald om te voorkomen dat de haken doorbuigen en ze gaan vallen...ze staan nu binnen in huis....
Als het nog redelijk weer wordt hang ik ze terug maar blijft het dit weer of dagelijks regen dan kiep ik ze leeg..er staan oostenrijkse hanggeraniums in maar die zijn niet echt heel mooi meer...dus gaan die nog terug gehangen worden dan moet er veel aan geplukt worden.. ;)

Batdah
Boom

Bericht door Batdah » 02 nov 2021, 20:20

Het regent nu nog steeds....ik ben het nu wel zat...we zakken overal weg....

afgelopen zaterdag is brandhout afgeleverd en de bandensporen van de aanhanger staan vol water..

Fatma
Boom

Bericht door Fatma » 02 nov 2021, 20:30

Vandaag iets minder regen,ik had eergisteren paar peperplanten gerooid om binnen te halen,zitten al twee dagen te zieltogen in de regen,had al es grof gesnoeid,straks toch maar es binnenhalen en wortelsnoei én deftig takkensnoeiwerk verrichten en oppotten,aangieten met aaltjes en over paar weken es spuiten met pyrethrine tegen luizen en aanverwanten.

Batdah
Boom

Bericht door Batdah » 02 nov 2021, 20:35

Het is hier echt diep herfst...nat en koud en dat is nu al goed te zien aan de tuin,,,,,er bloeit nog veel maar alles is lelijk door de regen...en de sierkersen hebben her en der wat verkleuring...en de Gunnera heeft veel klein nieuw blad gemaakt..

Batdah
Boom

Bericht door Batdah » 08 nov 2021, 03:07

Ik heb ons mini voortuintje schoongemaakt...de meeste Gaura planten eruitgeflikkert en veel onkruid getrokken....nieuwe vaste planten ertussen geplant(anjers, stokrozen en Verbascum...beiden zelf gezaaid van zaden uit de volkstuin in Breda...waarvan de stokrozen deels nog uit het topkapi paleistuin uit ik meen Ankara afkomstig waren een jaar of 25 geleden..)

Ik heb wat Cyclamen uitgeplant. En ontdekt dat er nog enkele Narcissus over zijn ze staan handbreed boven met bloemknoppen..(ik dacht alles verloren te zijn aan de woelratten)

Batdah
Boom

Bericht door Batdah » 21 nov 2021, 01:29

Het kerstbomenland opnieuw gefreesd, het is alweer 3 weken droog gelukkig dus zoveel mogelijk frezen nu het nog kan! Ik heb meteen de zijkant ingezaaid met een bloemenmengsel om hopelijk in maart volop bloemen te hebben.

Een andere kant ben ik de bramen van de buren aan het stoppen...ik wil daar een gemengde heester haag planten met winterstekken van onze struiken(Weigela,Buddleja,Sambucus,Forsitia,Philadelphus,Ligustrum Viburnum etc) ik ben begonnen met stek te knippen!

De tunnel voorzien van plastic en schaduwdoek...ik had wat extra handen want met ons 2 was het niet gelukt....nu moet ik nog wel een en ander afmaken maar de bladcactussen hangen eindelijk erin!

Ik heb 3 Cymbidium planten binnen in de groententunnel gezet omdat de knoppen dan beter groeien...ik hoop volgende week de eerste bloemtak te snijden...dit jaar had ik er beter voor gezorgd en we krijgen zo te zien nu veel bloemtakken...er zijn 3 planten met zichtbare takken en die profiteren zo van de warmte.

Fatma
Boom

Bericht door Fatma » 21 nov 2021, 16:21

Weeral flink in de weer geweest dus!
Hier ben ik in dubio...kheb weer al due planten binnengehaald,maar sta tegen weer een knie operatie aan te kijken,en dat is weer maanden uit de running zijn....dus al wa boven en staat word dan weer een probleem .....aanwijzingen geven kan ik wel,maar als ge ze zelf nie in de gaten kunt houden.....ben dus aan het twijfelen,kan ook dat wegens corona,operaties zoals de mijne weer uitgesteld gaan worden....

Plaats reactie