Frangipani, plumeria

Plaats reactie
Fatma
Boom

Frangipani, plumeria

Bericht door Fatma » 29 sep 2017, 07:09

De frangipani oftewel Plumeria,aka tempelboom , is een boom met prachtige welriekende bloemen.er zijn verschillende kleuren,maar de geel-witte vind je het vaakst.
In onze contreien is het een kamer-terrasplant die binnen moet overwinteren Omdat hij absoluut niet van kou en vocht houd.
Frangipani is vlot te zaaien, hiervoor zet je ze met de vleugeltjes boven de grond, in een bakje met vochtige grond, ze kiemen heel snel!let wel, gezaaide exemplaren zullen niet soortecht terug komen, dit wil zeggen dat als je pakweg een roze zaait, dat dat niet wil zeggen dat je ook daadwerkelijk die kleur krijg.
Plumeria die gestekt word, is wel identiek aan moederplant qua kleur.
Plumeria is een licht en warmte lover, zet ze dus lekker in de zon.
Ze hebben een goed drainerend mengsel nodig,laat de grond telkens opdrogen voor je opnieuw water geeft, ze gaan veel sneller dood door te veel water Dan andersom !
Als het kouder begint te worden, gaan de bladeren vallen, overwinter je plant binnen, koel en droog, geef zo goed als geen water! Als de plant begint te rimpelen kun je klein beetje water geven..
Zonnig hoeft hij tijdens deze periode niet te Staan.
Wanneer hij in het voorjaar weer teken van leven geeft, mag je hem stilaan weer meer water geven, zet hem nu ook terug in het licht.
De Plumeria Kan na de ijsheiligen buiten, na Afharden! Opgelet met langdurig regenweer , Hou Je plant beschut van wind en regen, onder afdak, of zet ze in een serre/Kas.
Zaailingen van minder Dan 1jaar overwinter je warmer, zodat blad nog aan de plant blijft, deze mogen nog wel beetje water krijgen regelmatig.
Zoals gezegd is frangipani ook te stekken, hiervoor heb je stekken nodig van ongeveer veertig cm Lang.
Deze stekken laat je een tijd drogen, paar weken is prima.
Ik heb mijn ervaringen met stekken Van Plumeria gepost in het zaaien en stekken onderdeel, persoonlijk vond ik het redelijk simpel, hou wel rekening met het feit dat je met Lange kale takken Zit, die heel makkelijk gaan wiebelen in de pot.....Dat mag niet want anders kunnen ze niet wortelen, een diepe pot met daarin een steunstok is dus zeker een vereiste, of je dekt de bovenkant af met een laag grind, dat zet ze ook wel wat steviger in de pot. Verder is het vooral zaak van geduld te hebben, iets Waar ik absoluut niet goed in ben, maar het is me gelukt 8-)

Francina
Boom

Re: Frangipani, plumeria

Bericht door Francina » 29 sep 2017, 11:41

De liefhebbers zullen je dankbaar zijn voor deze duidelijke uitleg Fatma 8-)

Fatma
Boom

Bericht door Fatma » 29 sep 2017, 14:32

Francina schreef:De liefhebbers zullen je dankbaar zijn voor deze duidelijke uitleg Fatma 8-)
:)

Batdah
Boom

Bericht door Batdah » 01 okt 2017, 21:01

Bedankt voor de uitleg.
Groetjes vanuit midden Portugal 8-)

Fatma
Boom

Bericht door Fatma » 01 okt 2017, 23:04

Batdah schreef:Bedankt voor de uitleg.
Ah Ja... Heb ondertussen al wat ervaring mee dacht ik....

Peter Rijntjes
Zaadje

Bericht door Peter Rijntjes » 01 mar 2018, 14:31

Hoi Fatma,

heb je een stek over misschien?

groet Peter

Fatma
Boom

Bericht door Fatma » 02 mar 2018, 13:45

Oesje...... Ge zijt te laat... Heb ze weggedaan wegens plaatsgebrek , Dju toch